… или защо повечето голфъри остават пътингите си къси и „под дупката“?

Здравейте отново,

Кирил Слатински – PGA Professional.

Приветствам Ви от прекрания и слънчев БлекСийРама Голф Клуб в седмицата на 15-тия БГ Оупън.

Нядявам се с моите приятели от Про Голф Спорт Клуб да сме били полезни до сега и днес предлагам на вашето внимание един кратък материал относно пътингaи по-точно правилното прицелване при пътинг ударите,които имат брейк(завиват).

За случая съм подготвил няколко снимки,които до голяма степен обясняват геометрията на тези удари. На пръв поглед може би изглежда сложно и навярно средно-статистическия голфър би помислил, че ”… това не е за мен!“ с всички тези линии и виртуалности.

Всъщност логиката е съвсем елементарна и лесно смилаема а, уверявам Ви, ползата за вашите резултати в турнирите ще бъде значителна! В конкретната ситуация съм използвал за пример, пътинг удар с предполагаема траектория и голям завой от дясно наляво (за яснота), но всичко което ще кажа по-долу важи и за наклон от ляво надясно.

В тази публикация няма да се спираме на техники за „четене на грийна“. Допускането тук е, че това вече е направено и сте определили посоката (сн.1) и големината (сн.2-3) на наклона и вече имате своя визуална представа за възможната траектория на предстоящия пътинг удар.

сн. 1

сн. 2


сн. 3

Ако Вие сте от голфърите които при „четенето“ на грийна, заставате зад топката и „визуализирате“ ейпекса* (apex– мястото на най-голямата промяна на посоката в удара; най-високата точкаот параболата), „прицелвате“ се в тази точка и с предполагаема скорост изпълнявате удара, то Вие дълбоко се заблуждавате относно геометрията на тези удари и ефекта на гравитацията върху тях!

*ейпекс – червената топка на сн. 1 – 3

Замислете се!!!

Според така описана рутина, топката би трябвало да се търкаля по абсолютно права линия (жълтата линия от зелената през червената топка на сн. 4) от момента на контакт с нея, до предполагаемата ейпекс точка и след това изведнъж да завие надолу към дупката.

                                      

сн. 4

Истината, обаче е съвсем различна! Гравитацията започва да работи веднага след удара по топката и тенденцията за завой (надолу по наклона) е моментална!!!

Не се учудвайте, че при този начин на прицелване и пътване, ударите ви редовно остават къси и „под дупката“.  

Ето правилния начин за решаване на това уравнение. (сн. 3)

Когато определяте брейка на предстоящ пътинг удар и по-точно прицелната точка, към която ще стартирате топката, забравете параболата на удара и по-точно ейпекса му! Поставете си за цел да определите виртуална дупка**, на същото разстояние (същия паралел) от вашата позиция (зелената топка) както реалната дупка, но отместена встрани с предполагаемия от Вас брейк (сн. 5).

сн. 5

**виртуална дупка – обозначена в синьо, паралелно на реалналната дупка с флаг (сн. 5)

 

Важно е виртуалната дупка да бъде на същото разстояние (паралел) от вашата позиция като реалната за да развиете и запазите усещането за скоростта,с която трябва да изпълните удара!

Именно тази виртуална дупка е вашата прицелна точка, а синята линия е тази, по която трябва да стартирате топката с необходимата скорост за достигането и!

Не забравяйте казаното в началото – гравитацията действа моментално върху топката в движение и променя траекторията ѝ!!!

От тук насетне нещата стават опростени и ясни. Очевидно е, че ако взимате за цел ейпекса на предполагаемата парабола, то постоянно ще подценявате брейка, както и разстоянието до дупката (ейпекса винаги е преди дупката), а от там и ударите ще остават късии с погрешна траектория (сн 6).

сн. 6

В дадения случай, реалният брейк е представен от червената линия (линията м/у реалната дупка и виртуалната), а брейкът при погрешно прицелване (през ейпекса) е късата дебела, жълта линия. Така показани, успоредно една на друга, ясно видима е разликата в дължините им в полза на истинския брейк и следовално защо е погрешно да ползваме ейпекса (червената топка) за прицел!

В заключение ще обърна внимание на факта, че усещането и определянето на скоростта, която желаете да придадете на топката за да достигне на дупката е изключително подвластно на подсъзнателно възприятие за разстояние. Това е така неречения perception – action” („възприятие – действие“ ) ефект, който е от огромно значение за превилната ни преценка за скорост и подравняване при всички удари в голфа и най-вече при пътинг ударите, които се предполага, че трябва да бъдат и най акуратни.

Успех на всички в предстоящите турнири и не се колебайте да се свържете с мен Slatinskigolfи моите приятели от Про Голф Спорт Клуб при възникнали въпроси относно играта Голф.

Кирил Слатински

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *