Здравейте, 

Кирил Слатински, PGA Professional / Slatinskigolf   

Във втория (и последен) месец от планираната ми работа с PGA Академията на Tbilisi Hills Golf & Residencesискам да поздравя всички български голфъри с откриването на активния голф сезон. Първите турнири и победителите в тях са вече факт. Предстоят много вънуващи моменти в идните месеци!

Преди около три седмици с моите приятели от Про Голф Спорт Клуб, предложихме на Вашето внимание публикация, в която засегнахме два от най-съществените аспекти от Умениетоза нанасяне на удар по топката. Идеята бе да съкратим периода на адаптация от „зимната летаргия“ към активния спортно-развлекателен и състезателен голф сезон 2019. Особено за тези, които по една или друга причина не са имали възможност да практикуват и играят любимата игра през зимните месеци.

В първата част говорихме за:

  • Удряте ли топката на правилното място на лицето на клъба (sweet spot)
  • Къде се случва контакта на главата на клъба със земята (low point)

Сега предлагаме втората част на тази публикация, която ще се занимае с други два основни аспекта от Умението за нанасяне на удар по топката:

  • Контролирате ли лицето на клъба в момента на контакта с топката (clubface control)
  • Генерирате ли достатъчно скорост в замаха за постигане на дистанции (swing speed)

Съвет 1:  Контрол на посоката на лицето на клъба в момента на контакт с топката

Често имам уроци с голфъри, които показват „проблем“ с разнопосочност на ударите т.е., твърде голямо отклонение вляво или вдясно или и двете. „Slice” (слайс-ът) или “Hook” (хук-ът) са позната и неизбежна част от играта, но Вие със сигурност не искате да се „закотвите“ с този проблем завинаги. Трябва да го отстраните! За съжаление, когато попитам играчите, как се опитват да поправят slice или hook, най-честият отговор е: Опитвам да не вдигам главата рано”!Други обяснения са „Старая се да не изправям коляното“ или „Гледам водещата ми ръка да не се сгъва в лакътя“ и т.н… !!!

Хубаво! А при Вас как е?

Реалностите за посоката на полета на топката всъщност са много прости. Два са компонентите, които обуславят посоката на полета и завоя, който прави топката във въздуха. Пътят (the Path) по който Лицето на клъба се движи (наляво, надясно или направо по линията към целта) в момента на контакта и Ориентацията на Лицето на клъба (clubface direction) в момента на контакт (Сн. 1: показва идеалния вариант на съвпадение на двете). Съчетаването на тези два елемента, води до завършване на топката в целта или далеч извън нея.

Сн. 1  Перфектен Контакт – съвпадение на компонентите

Жълти – направление на удара.

Синя – Пътят на Лицето (the Path) в момента на контакт.

Сива с червен връх – Ориентациятана Лицето на клъба (clubface) при контакт

 

От двата компонента – Ориентациятана Лицето на клъба – е с много по-голямо влияние върху полета. Той е отговорен за над 75% от началната посока.

Сложно и в същото време просто!

 !!! Посоката и завоя на полета е комбинация от Ориентацията на Лицето и Пътят на Лицето.

При контакт с топката (със sweet spot– помните ли този термин?!), ако Ориентацията на Лицето е вдясно от Пътя (отворено Лице), по който се движи ще получите Слайс (Slice) (Сн. 2).  Ако Ориентацията на Лицето е вляво от Пътя (затворено Лице) ще получите Хук (Hook) (Сн. 3).

Сн. 2  Лицето е вдясно от Пътя (отворено Лице) – Slice

Сн. 3  Лицето е вляво от Пътя (затворено Лице) – Hook

За по-кратко, Запомнете…!

„Ако искате топката да отиде по-наляво, Ориентирайте Лицето на клъба вляво в момента на контакт!

Обратното също е вярно. Ако искате топката да отиде по-надясно, Ориентирайте Лицето на клъба при контакта по-вдясно.

Това е фундаментална физика и всеки елитен голф играч на планетата е наясно с това. По този начин Вие може да превърнете Слайса в мощен Фейд, а Хука в бомбено Дроо.

Подобряване на позицията (Ориентацията) на Лицето при ударще има драматичен ефект върху контрола на полетана топката!!! А оттам и върху резултата от играта.

Митове:

  • Погрешно е схващането, че за да играете страхотен голф е нужна перфектна Ориентация на Лицето по линията към целта – НЕ Е НУЖНО!

Всъщност никой професионален играч не го прави. Всеки един от тях има свой характерен полет на топката и до някаква степен използва по-отворено или по-затворено Лице. За успешен голф е необходимо в момента на контакт с топката да постигате такава Ориентация на лицето, че топката да отива в целта.

Ето Съвет:  Променяйте! „Отваряйте“, „Затваряйте“ Лицето на клъба при контакта, докато    

                           намерите позицията, която прави Вас по-успешни! Отработете тази позиция.

  • Друго погрешно схващане е, че каквато е Ориентацията на Лицето при адрес (преди започване на суинга), тя ще бъде същата и при контакта с топката. Изобщо не! – трябва да се съобразите с особеностите на суинга си и да се приспособявате към това. Разбира се, уроците и тренировките за подобряване на Вашия замах (swing) са достойни за похвала, но по време на турнир или рунд Ви трябва нещо, което ще свърши работата. А повечето проблеми със суинга са в резултат от реакцията на полета на топката! Така, че ако за деня топките ви завиват вдясно, необичайно много, то ще се наложи бързо да коригирате Ориентацията на Лицето вляво за да намалите завоя.

Ето Съвет:  Усъвършенствайте умението да контролирате Лицето при удара! Това ще помогне

                          да направите необходимите промени в суинга инстинктивно по време на игра.

Съвет 2: Дистанция. Постигане на дистанция

Кой не иска да удари топката 20 метра по-далеч?

Разбира се, Всички го искат!

„Трябва обаче да уцелвам феъруея!“

Да си го кажем направо! – Никой от вас, така или иначе, не го прави достатъчно често! Дори с „плавен“ и „контролиран“ замах!

Винаги е по-добре да сте 20-30 метра по-близо до дупката и да ударите апроуч с 9 айрън от рафа, отколкото 7 айрън от същото място. Статистиката показа, че разстоянието всъщност е ключ към постигане на по-ниски резултати.

Ето добрата новина!

Техническите елементи, които обуславят постигането на Дистанция, също подобряват способността да изпъняваме удари с по-голяма точност.

Досегашните ни съвети, особено тези за уцелване на „sweet spot”-а (от предната статия) и за Контрол Лицето на клъба, ще подобрят smash factor-a (трансфера на енергия към топката) и ще направят ударите Ви по-дълги и по-прави. Твърде „отворено“ или „затворено“ Лице на клъба причинява не само неточен и прекомерно завиващ удар, но също коства загуба на енергия и скорост на топката.

Мит:

  • Когатo добавяме скорост, може да загубим способността си да нанасяме ефективни удари по топката!

Припомнете си  тогава случаите, когато сте решавали да направите обикновен лейъп, преди реката (езерото), изпълнявали сте плавен суинг и изведнъж топката ви се е оказвала прекалено „дълга“ и разбира се е попадала в реката!

Да! Примери като този показват, че има и други начини за постигане на Дистанция, а не само като опитвате да добавяте прекомерна скоростта в замаха си.

Ето Съвет:  Вместо да опитвате да добавяте скорост в суинга, която чисто анатомично не можете да

                           контролирате, използвайте нормалния си замах и усъвършенствайте умението си да

                           контролирате Прецизността на Контакта и Лицето на клъба при удара!

Малко от физиката: има определени оптимални параметри (launch conditions) при „изстрелване“ на топката от Лицето на клъба, които позволяват тя да лети по-далеч.

!!! Tопка, която „напуска“ Лицето на клъба по правилната вертикална траектория с правилното количество обратно въртеливо движение (backspinможе да бъде един от ключовете за увеличаване на Дистанцията.

Като цяло, колкото по-високо изстрелвате топката с по-нисък backspin, толкова по-добре!

Това може да варира слабо при различна скорост на главата на клъба, но като правило е добре да бъде следвано.

Тук трябва да уточня, че моите разсъждения и съвети в максимална степен са насочени към ударите от тий и най-вече тези с Драйвъра. Не че това е невалидно за апроуч ударите с айръни, но да припомня (от мои предишни публикации), че Драйвъра е единственият клъб в чантата, чийто дизайн е подчинен на Дистанцията. При апроуч ударите може би желаем повече backspin за да спираме топката по-лесно на грийна.

Да се върнем на Драйвъра!

От това къде върху Лицето на Драйвъра се случва контакта, в значителна степен зависи дали ще получите ниска траектория с повече backspin или висока траектория с по-малко backspinВторото е това, към което се стремим.

Горещи Зони

Сн. 4  В горната снимка имаме 3 различни цветни зони върху Лицето на Драйвъра.

Две неща, които ще отбележа без да навлизам в детайли:

  • Лицето на Драйвъра има кривина във вертикална и хоризонтална посока (всеки може да го забележи). Следва, че лофтът на Драйвъра в различните части на Лицето (по вертикала) не е еднакъв и е различен от този, който е написан от производителя.
  • Нещото наречено „гиър ефект“ – gear effect (няма да разисквам тук) е причина топката да излита с различен backspin от Лицето на Драйвъра.

Може би вече се досещате, че комбинацията от тези два фактора ще ни даде желания резултат.

И тук нещата са простички!

Ако уцелите топката в жълтата зона… Чудесно! Вероятно ще се почувствате прекрасно! Приятен полет, с посока определена от Ориентацията на Лицето.

Направете същото като опитате да ударите синята зона!… изведнъж, полетът е с няколко градуса по-ниско и с драстично увеличен bаckspin, съответно с редуцирана Дистанция.

Ако уцелите топката в червената зона, Voila! Имаме Победител!!! – топката ще излети по траектория по-висока от нормалната с намален backspin. Дистанцията ще бъде великолепна и дори може да увеличите точността. Навярно е имало случаи, в които сте били изненадани да намерите топката 20 метра по-далеч от обичайната Ви дистанция? Вероятно е била червената зона без да го осъзнавате.

Но как да разберете коя зона на Лицето уцелвате?!?

А спомняте ли си Съвет 1 от част първа на тази публикация?

Да, точно така, пудра спрей или маркер…

Какво да правим с получената информацията?

Ако следите от топката са в синята зона, вероятно клубът ви идва твърде високо, както е показано (пунктираната жълта линия представлява височината от земната повърхност).

Помислете!

Сн.5  Контакт в Синята зона

Ако контактът е в синя зона, трябва да намерите начин да промените „височинатана“ на Лицето на Драйвъра.

Сн.6   Контакт в Червената зона

Ето Съвет:  Опитайте се да накарате клъба да бъде по-близо до земята, когато приближавате топката   

                          (преди контакт) както е показано (Сн 6).  Ще удряте червената зона и ще бъдете

                          възнаградени с  по-високи и по-дълги удари от тий.

 

                          Друг вариант!

                          Просто поставете топката на по-високо тий (Сн 7). По този начин е доста вероятно да

                          уцелите червената зона, без да променяте суинга. Не всички хора реагират еднакво на

                          увеличената височина на тий-то. Тествайте се, пробвайте, кой от двата начина работи по-

                          добре за вас.

 

Сн.7   Намерете начин да постигате контакт в червената зона

ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ:

Уверете се, че не прекалявате с тези неща. Едва ли ще бъде приятно да остържете боята вурху горната част на новия си Драйвър!

В заключение.

Отново искам да обърна внимание на факта, че целта на тази публикация от две части не е да направим суинга Ви по-красив. Не! Опитваме да дадем практически съвети за оценка на контакта с топката и какви УМЕНИЯ трябва да развивате за постигане на ефективен контакт и съответно контролиран полет на топката.

Работата ще свършите сами!

А ако имате нужда от по-нататъчни насоки и консултация, винаги може да се свържете с моите приятели от Про Голф Спорт Клуб. Или с мен (Slatinskigolf.com). През настоящия сезон 2019 (от 3-ти Май) също ще може да ме посетите на прекрасния BlackSeaRama Golf & Vilas.

Слатински Голф за Про Голф Спортен Клуб

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *