10 април 2018

ТОПКА ЛЕЖАЩА НАД НИВОТО НА КРАКАТА (ABOVE FEET LIE)

Когато топката лежи над нивото на краката по естествен начин равнината на суинга става по-плоска и тенденцията в летежа на топката е да има отклонение наляво, така че първото нещо, което трябва да предвидим е лека компенсация в насочването, именно надясно от целта. Тази компенсация зависи от големината на наклона, разположението на флага, вятъра и т.н.

ХВАТ (GRIP)

Както обикновенно хватът е неутрален, като ръцете се поставят по-надолу върху дръжката, тъй като наклонът е „избутал” клъба повече към тялото заради по-високото положение на топката спрямо краката.

СТОЙКА (STANCE)

При заемане на стенса тежестта трябва да е пренесена малко към пръстите на краката, тъй като наклонът ще избута тялото надолу по наклона при движението. Както вече казахме насочването е леко вдясно поради очакваното отклонение на топката вляво по време на летежа.

ДВИЖЕНИЕ (SWING)

Движението е по-плавно от нормалния суинг и се изпълнява предимно, да не кажем само, от горната част на тялото с оглед по-голямата стабилност. Поради по-ниско хванатия клъб, скоростта на движението (по-малка) и участието само на горната част на тялото, очакваната дистанция ще бъде по-къса от нормалната, така че за да сме точни най-вероятно трябва да изберем един или два клъба повече (ако дистанцията е за айрън 7 да играем с айрън 6 или айрън 5)

 

ТОПКА ЛЕЖАЩА ПОД НИВОТО НА КРАКАТА (BELOW FEET LIE)

Когато топката лежи под нивото на краката по естествен начин равнината на суинга става по-стръмна и тенденцията в летежа на топката е да има отклонение надясно, така че първото нещо, което трябва да предвидим е лека компенсация в насочването, именно вляво от целта. Тази компенсация зависи от големината на наклона, разположението на флага, вятъра и т.н.

ХВАТ (GRIP)

Както обикновенно хватът е неутрален, като ръцете се нормално върху дръжката.

СТОЙКА (STANCE)

При заемане на стенса тежестта трябва да е пренесена малко към петите, тъй като наклонът ще повлече тялото надолу по наклона при движението. Колената са присвити малко повече от нормалното с цел компенсация на отдалечаването от топката заради наклона. Както вече казахме насочването е леко вляво поради очакваното отклонение на топката вдясно по време на летежа.

ДВИЖЕНИЕ (SWING)

Движението е по-плавно от нормалния суинг и се изпълнява предимно, да не кажем само от горната част на тялото с оглед по-голямата стабилност. Поради участието само на горната част на тялото очакваната дистанция ще бъде по-малка от нормалната, но със сигурност не чак толкова скъсена колкото при топка над нивото на краката, така че за да сме точни най-вероятно трябва да изберем един клъб повече (ако дистанцията е за айрън 7 да играем с айрън 6).

 

ТОПКА ЛЕЖАЩА СРЕЩУ НАКЛОНА (UPHILL LIE)

Когато топката лежи срещу наклона спрямо посоката на излитане тенденцията в летежа е отклонение вляво поради по-бързото  затваряне на лицето на клъба породено от по-интензивното участие на раменете и ръцете в суинга. Насочете се по-вдясно, като съобразите това отклонение отново с големината на наклона, позицията на флага и вятъра. Поради наклона активният лофт на клъба (лофтът в момента на импакт) става по голям от от производствения, респективно дистанцията намалява и изборът трябва да бъде един клъб повече.

ХВАТ (GRIP)

Както обикновенно хватът е неутрален, като ръцете се нормално върху дръжката.

СТОЙКА (STANCE)

При заемане на стенса опитайте да се „слеете” с наклона, нека раменете следват наклона, а водещият крак бъде леко по-свит в коляното, както и тежестта да е пренесена повече към него. Нека топката лежи малко повече към предния крак. Насочването е леко вдясно.

ДВИЖЕНИЕ (SWING)

Движението е по-плавно от нормалния суинг и се изпълнява предимно, да не кажем само от горната част на тялото с оглед по-голямата стабилност. Поради наклона активният лофт на клъба (лофтът в момента на импакт) става по-голям от производствения, респективно дистанцията намалява и изборът трябва да бъде един клъб повече, за което допринася и по-пасивната долна част на тялото (тазът и краката).

 

ТОПКА ЛЕЖАЩА ПО НАКЛОНА (DOWNHILL LIE)

Когато топката лежи по наклона спрямо посоката на излитане, тенденцията в летежа е отклонение вдясно поради забавянето на раменете и ръцете в суинга и по-активната долна част на тялото. Насочете се по-вляво, като съобразите това отклонение отново с големината на наклона, позицията на флага и вятъра.

ХВАТ (GRIP)

Както обикновенно хватът е неутрален, като ръцете се нормално върху дръжката.

СТОЙКА (STANCE)

При заемане на стенса опитайте да се „слеете” с наклона, нека раменете следват наклона, а задният крак бъде леко по-свит в коляното, както и тежестта да е пренесена повече към него. Позицията на топката е опвече към задния крак. Насочването е леко вляво.

 

 

ДВИЖЕНИЕ (SWING)

Стремим се движението да е по-плавно от нормалния суинг и да се изпълнява предимно от горната част на тялото с оглед по-голямата стабилност, въпреки това стойката в това положение предразполага по-активни крака и таз, на което не се стремим да се противопоставим. Поради наклона активният лофт на клъба (лофтът в момента на импакт) става по-малък от производствения, респективно дистанцията се увеличава и изборът трябва да бъде един клъб по-малко, за което допринася и по-активната долна част на тялото (тазът и краката).

 

ТОПКА ЛЕЖАЩА В ДЪЛБОК РАФ (DEEP ROUGH LIE)

Едно от често срещаните неприятни положения на топката е, когато тя лежи в дълбок раф, топката е оплетена в тревата или просто много стръкчета пречат на чистия импакт. При това положение има риск от няколко неприятни сценария :

  1. Клъбът да се „оплете” в тревата и топката въобще да не излезе или ударът да отлети в непредвидена посока.
  2. Лицето на клъба да не попадне в правилна позиция в импакта и топката да излети с правилната скорост, но в грешна посока.
  3. Да се получи така нареченият „флайър” – топката да излети без достатъчно бекспин и респективно да се приземи далеч след предвидената дистанция. Това става поради попадането на трева между лицето и топката и нарезите на лицето на клъба да не могат да „захапят” топката и да и предадът предвиденият бекспин, а като резултат летежът е доста по-дълъг от нормалния за съответния клъб.

В тези случаи е добре да се вземат някои мерки за да не загубим няколко удара допълнително …

  1. Използвайте лофтиран клъб – това ще ви позволи да преминете през тревата без особени проблеми. Да, най-вероятно няма да сте до флага след удара, но пък ще си спестите още по неприятни положения.

лофтираният клъб влиза по-лесно в дълбоката трева

  1. Отворете допълнително лицето на клъба – това ще улесни още повече преминаването през „хапливата” трева.
  2. Намерете и използвайте най-краткия път до феъруея – не се лакомете, преценете как най-бързо може да се озовете в добра позиция и го направете, дори тази позиция да е само на няколко метра от настоящата.
  3. Рискувайте с ууд или хибрид от среден раф – конструкцията на главата на тези клъбове е „по-обтекаема” и те могат да преминат по-безпроблемно през тревата без да се оплетат. Разбира се преценете скоростта, с която ще ударите топката, така че да не отидете далеч след предвидената цел.

 

понякога ууда или хибрида са добри решения за излизане от рафа

  1. Изпълнете суинга плавно, но стабилно – за целта може да хванете клъба по-ниско и да позиционирате топката по-напред в стенса.
  2. Стабилността е задължителна и тук. Ако се налага играйте предимно с горната част на тялото, а краката и таза използвайте за стабилна опора.

ЗЛАТНИТЕ ПРАВИЛА ПРИ ПРОБЛЕМНИ ПОЛОЖЕНИЯ НА ТОПКАТА

  1. Изпълнявайте ВСЕКИ ПЪТ своята подготовка за удара (preshot routine) БЕЗКОМПРОМИСНО.
  2. Хватът е спокоен и НЕУТРАЛЕН.
  3. Нагласете тялото си според положението на топката, СЛЕЙТЕ СЕ с наклоните на терена.
  4. НИКЪДЕ в тялото НЯМА НАПРЕЖЕНИЕ при заемане на стойката (стенса).
  5. Цялото движение изпълнявайте предимно от ГОРНАТА ЧАСТ НА ТЯЛОТО.
  6. НЕ РИСКУВАЙТЕ! Ако е трудно не играйте за флага, изберете най-безопасния път до удобна позиция.

В материалaса използвани изображения на световноизвестния голф треньор Бъч Хармън от „Golf Digest”, изображения от колекцията на „Golf Distillery”, „Golf Magic”, „Q Hotels Golf

Про Голф Спортен Клуб

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *