18 април 2018

Винаги ще си спомняме едно изказване на играча от Европейския тур Пабло Ларазабъл по време на клиника за удари от бункер : „За вас, аматьорите, ударът от бункер е един от най-големите кошмари, а за нас, професионалистите, бункерите са приятели. Много често предпочитаме да сме в бункера до грийна отколкото на което и да е друго място!“. Този коментар на големия състезател дава много ясна представа за това, че ако ударът от бункер е усъвършенстван няма нищо, от което да се притесняваме, още повече че над 70% от топките, които попадат в бункерите лежат в добро положение за отиграване тъй като конструкцията на тези препятствия е такава, че в повечето случаи топката е на насрещен наклон спрямо флага, което предполага по-лесно и по-предвидимо отиграване.

Най-общо казано има два вида бункери – феъруей бункери (бункери на феъруея) и грийнсайд бункери (бункери до грийна). Техниката за отиграване е различна за двата вида, така че ще ги разгледаме поотделно.

 

ИГРА ОТ БУНКЕР НА ФЕЪРУЕЯ (FAIRWAY BUNKER SHOT)

При този удар всичко е като при пълния суинг (справка с материала за пълен суинг публикуван на 13.03.2018г. който може да намерите тук) с малко финни настройки на стенса и внимание в импакта, именно среща на клъба задължително първо с топката, над пясъка. Следващите инструкции предлагаме с уговорката, че топката лежи чисто върху пясъка. Ако топката е закопана в пясъка тогава важат по-скоро правилата за игра от грийнсайд бункер.

ХВАТ (GRIP)

Както обикновенно хватът е неутрален. Това което може да помогне тук е ръцете да се поставят по-надолу върху дръжката, тъй като целта при този удар е лицето на клъба задължително да срещне първо топката и чак след това да контактува с пясъка. Хванали по-късо клъба ние скъсяваме рамото на въртене и осигуряваме контакт с топката над пясъка.

СТОЙКА (STANCE)

При заемане на стенса допълнителната настройка е положението на топката. При заставане за удар се стремим топката да попадне по-назад в стенса отново с цел чистия удар по нея. Когато топката е по-назад в стенса лицето на клъба стига по-рано до нея и така избягваме предварителният контакт с пясъка.

стремим се да атакуваме „чисто” топката

ДВИЖЕНИЕ (SWING)

Както вече споменахме движението е като при пълния суинг с една малка корекция – стремим се да не включваме много долната част на тялото с цел стабилност и пристигане на лицето на клъба в правилната точка без отклонения. Поради изключването на долната част скоростта на суинга ще е по-малка и е добре да вземем един клъб повече за да компенсираме това (ако дистанцията е за айрън 7 да играем с айрън 6).

ЗЛАТНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ИГРА ОТ ФЕЪРУЕЙ БУНКЕР

  1. МНОГО НАЗАД, МАЛКО НАПРЕД
  2. Изпълнявайте ВСЕКИ ПЪТ своята подготовка за удара (pre shot routine) БЕЗКОМПРОМИСНО
  3. Хватът е спокоен и НЕУТРАЛЕН. Клъбът е хванат 1-2 инча ПО-НАДОЛУ върху дръжката
  4. При насочването лицето на клъба сочи ТОЧКАТА, в която топката ще се ПРИЗЕМИ
  5. НИКЪДЕ в тялото НЯМА НАПРЕЖЕНИЕ при заемане на стойката (стенсът)
  6. Топката е разположена ПО-НАЗАД в стенса
  7. Тейкауеят (отвеждането назад) се изпълнява ОТ РАМЕНЕТЕ
  8. До върха на бексуинга достигаме чрез ЗАВЪРТАНЕ на торса около оста на гръбначния стълб
  9. Китките се сгъват ЕСТЕСТВЕНО от края на тейкауейя до върха на бексуинга
  10. Краката в бексуинга остават МАКСИМАЛНО СТАТИЧНИ
  11. Долната част на тялото (крака, таз) участват МИНИМАЛНО в движението
  12. Даунсуингът е ВЪРТЕНЕ на раменете и торса към целта с блокирани към тялото ръце
  13. Ръцете участват в даунсуинга САМО в момента на рилийз – освобождаване на китките и ръцете миг преди импакта
  14. Финишът (движението след импакта) НЕ Е наша работа. Финишът може да служи само за КОНТРОЛ на случващото се преди това
  15. Движението е РАВНОУСКОРИТЕЛНО, а най-голяма е скоростта в момента на импакта

 

ИГРА ОТ БУНКЕР ДО ГРИЙНА (GREENSIDE BUNKER SHOT)

При този удар принципно всичко е като при пичинг удара (справка с материала за ТЕХНИКА НА КЪСАТА ИГРА публикуван тук). Сега обаче ще направим малко повече настройки на хвата, стенса, насочването и внимание в импакта. Следващите инструкции предлагаме с уговорката, че топката лежи нормално върху пясъка. Ако топката е закопана в пясъка, в позиция „пържени яйца“, лежи в бункер с твърд пясък или мокър пясък тогава ще предложим малко уточнения за всяка една от тези позиции в края на материала.

ХВАТ (GRIP)

Както обикновенно хватът е неутрален. Тук обаче ще завъртим оста на клъба вдясно и пак ще изпълним неутралния хват, така че лицето му да се отвори (лофтът се увеличава и лицето сочи повече нагоре). По този начин осигуряваме едно по-хоризонтално плъзгане на главата на клъба по пясъка, респективно, по-висока траектория и по-къс летеж, което пък ни позволява да изпълним движението с добра скорост и клъбът да не бъде „хванат” от пясъка.

клъбът е завъртян надясно по оста си и лицето застава отворено

СТОЙКА (STANCE)

При заемане на стенса трябва да се съобразим с вече завъртения клъб и отвореното вдясно лице. Компенсираме това отклонение със завъртане на стенса вляво, така че лицето на клъба да сочи към целта, а равнината (пътя) на суинга е в ляво от целта, както е показано на картината долу. По този начин топката също попада по-напред в стенса и позволява главата на клъба да премине свободно под топката и тя да излети в „легло” от пясък.

равнината на суинга е вляво от целта поради отвореното лице на клъба

ДВИЖЕНИЕ (SWING)

Тук движението е изключително нежно, скоростта е постоянна и не се упражнява абсолютно никакво насилване на клъба в момента на импакт. Главата на клъба преминава плавно през пясъка и изхвърля топката в „канапе” от пясък. Както и при пичинга, тук движението е КОЛКОТО НАЗАД, ТОЛКОВА НАПРЕД, без никакво усилие.

тук се вижда отвореното лице спрямо пътя на клъба и плавното движение наподобяващо махало

При ситуация, при когато топката е закопана в пясъка в позиция „пържени яйца“, лежи в бункер с твърд пясък или мокър пясък оставяме лицето на клъба в нормално положение (не отворено) и изпълняваме удара като пичинг шот но целенасочено се стремим да забием водещия ръб в пясъка на около половин инч преди топката.

ЗЛАТНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ИГРА ОТ ГРИЙСАЙД БУНКЕР

  1. КОЛКОТО НАЗАД, ТОЛКОВА НАПРЕД
  2. Изпълнявайте ВСЕКИ ПЪТ своята подготовка за удара (pre shot routine) БЕЗКОМПРОМИСНО
  3. Хватът е спокоен и НЕУТРАЛЕН. Клъбът е ЗАВЪРТЯН надясно по оста си и лицето е ОТВОРЕНО
  4. При насочването лицето на клъба сочи ТОЧКАТА, в която топката ще се ПРИЗЕМИ
  5. Стенсът е обърнат НАЛЯВО за да компенсира отвореното лице
  6. НИКЪДЕ в тялото НЯМА НАПРЕЖЕНИЕ при заемане на стойката (стенса)
  7. Топката СЕ ЯВЯВА ПО-НАПРЕД в стенса поради завъртането вляво
  8. Тейкауеят (отвеждането назад) се изпълнява ОТ РАМЕНЕТЕ
  9. До върха на бексуинга достигаме САМО чрез ЗАВЪРТАНЕ на РАМЕНЕТЕ
  10. Китките се сгъват ЕСТЕСТВЕНО от края на тейкауейя до върха на бексуинга
  11. Краката в бексуинга остават МАКСИМАЛНО СТАТИЧНИ
  12. Долната част на тялото (крака, таз) участват МИНИМАЛНО в движението
  13. Даунсуингът е ВЪРТЕНЕ на раменете и торса ВЛЯВО от целта с блокирани към тялото ръце
  14. Ръцете участват в даунсуинга САМО в момента на рилийз – освобождаване на китките и ръцете миг преди импакта
  15. ЛИЦЕТО на клъба пристига в импакта ОТВОРЕНО И СОЧЕЩО към целта
  16. Стремим се дължината на бексуинга да е РАВНА на дължината на движението след импакта, а ИМПАКТА разделя движението точно на две равни части
  17. Движението е РАВНОМЕРНО – еднаква скорост назад и напред

В материалa са използвани изображения на “Golf Tips”, “Free-Golf-Lessons” и “Chuck Evans Golf”.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *